Roguelite je podžánr videoher inspirovaný klasickým žánrem roguelike, který přizpůsobuje některé jeho klíčové prvky, aby byl přístupnější a často i zábavnější pro širší publikum. Roguelite hry zachovávají určité základní aspekty roguelike, ale zároveň se od nich odklánějí méně přísnými pravidly. Zde jsou hlavní rysy roguelite her:
Charakteristické prvky roguelite her:
- Procedurální generování: Každá úroveň nebo svět je vytvořen náhodně, což znamená, že žádné dvě hry nejsou stejné. To podporuje znovuhratelnost.
- Permanentní smrt (Permadeath): Po smrti hráče začíná hra od začátku, ale na rozdíl od roguelike her často zůstávají určité trvalé vylepšení nebo postup (například odemknuté schopnosti, zbraně nebo úrovně).
- Progresivní vylepšování: Hráč získává po každém pokusu určité zdroje, které mohou být použity na trvalé upgrady. Tento systém činí roguelite hry méně frustrující.
- Akční hratelnost: Na rozdíl od roguelike her, které bývají tahové a strategické, roguelite hry často kladou důraz na rychlou akci a reflexy.
- Směs žánrů: Roguelite hry často kombinují prvky z jiných žánrů, jako jsou RPG, akční hry, plošinovky nebo střílečky.
Rozdíly mezi roguelike a roguelite:
- Roguelike se striktně drží tradičních pravidel inspirovaných hrou Rogue (1980), jako je tahová hratelnost, permadeath bez jakéhokoliv progresu mezi hrami a vysoká obtížnost.
- Roguelite tyto aspekty zjednodušuje a zaměřuje se na větší přístupnost, umožňuje hráčům mít pocit neustálého postupu a zábavnější dynamiku.
Příklady roguelite her:
- Hades: Dynamická akční hra s řeckou mytologií a silným příběhem.
- Dead Cells: Plošinovka s procedurálním generováním úrovní a plynulým bojovým systémem.
- Slay the Spire: Strategická karetní hra s roguelite prvky.
- Enter the Gungeon: Střílečka s humorem a chaotickými souboji.
Roguelite hry jsou populární díky jejich vysoké znovuhratelnosti a postupnému pocitu zlepšení i po neúspěchu.